Søvn & problemer med morgenflasken

18. februar 2018

Alder:
7 mdr.

Søvn & problemer med morgenflasken

Hej igen Helen.

Tak igen for dine svar på mine tidligere breve. Jeg skriver nu fordi vi er stødt på problemer med dagsrytmen.

Oprids:
- Lille pige fyldte 7 måneder d 10 februar
- Født ved planlagt og ukompliceret kejsersnit 1 uge for tidligt, da hun vendte forkert
- Sund og normalvægtig, ligger på 75% percentilen
- Får MME på flaske og har aldrig kendt andet (jeg fravalgte amning)
- Bruger sut (stadig afhængig af den for søvn)
- Meget bestemt omkring hvad hun vil og ikke (!) vil
- Stadig ingen tænder
- Kan krybe i høj fart (siden 6 måneder) og kan nu næsten også kravle, kommer nemt fra liggende til siddende, sidder sikkert, trækker sig selv op af alt så hun sidder på knæ og vil gerne op og stå men kan endnu ikke

Dagsplan:
06:00 flaske (her må vi ofte vække hende da hun sover) og sover videre
08:30 grød, frugt, vand
10:00 lur 45min/1 time
11:30 mos kød/fisk, grøntsager/brød i hånden, vand
13:30 flaske & middagslur 1,5-2t (vågner ofte efter 45 min men hvis man er hurtigt og giver hende sutten sover hun videre)
16:30 mos kød/fisk, grøntsager/brød i hånden, vand
18:00 havregrød, frugt, ...

Annonce

... vand
19:30 flaske og puttes til natten
23:00 drømmemåltid

Hovedenden i hendes seng er eleveret så hun får flaskerne der. Morgenmåltidet ender dog ofte med vi tager hende op, da hun vågner meget op og hun derefter sover videre i vores seng (efter en hel del overtalelse)

Problemet de seneste tre-fire dage er, at det har været rigtig svært at overtale hende til at sove videre efter hendes første flaske om morgenen. Når det lykkes er det kun fordi, alt det, vi prøver at vænne hende fra, er i brug (pakke hende i dynen, gå med hende, hoppe med hende når hun brokker sig, sutten..). Og så er hun tilmed ikke særlig sulten, hun kan maks lokkes til at spise 80ml. Hun vågner ikke af sig selv kl 6 - vi sætter et ur.

Hvad er dine tanker? Skal vi lade hende sove til hun vågner om morgenen (og hvad sker der så med dagsrytmen) eller skal vi sætte uret til kl 5 i stedet? Vi har forsøgt at give hende flasken som et drømmemåltid, men det vågner hun også helt op af. Når hun er vågen på dette tidspunkt, er det tydeligt på hendes humør, at hun trænger til at sove. Hun er overgearet og bliver hurtig utilfreds.

Tak igen!

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

17. maj 2024 | Udvikling | 6 mdr.

Triller kun til den ene side

Kære Helen Min søn er nu 6 måneder, og jeg syntes egentligt at han udvikler...

16. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Får min søn kalk nok?

Hej Helen Min lille søn er nu blevet 6 måneder og han vejer nu ca. 7.5 kg og...

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Annonce

Viden om børn:

Overtøj til børn

Vindtæt og vandtæt overtøj, som flyverdragt, jakke og overtræksbukser er ideelt, når børn skal lege ude og det er køligt.

Luffer eller vanter sættes fast i ærmet med trykknap eller specielle spænder, som man køber netop til formålet. Snore, halstørklæder og bælter er for farligt. De kan medføre at barnet hænger fast, når det klatrer rundt og bevæger sig i leg, og det kan i værste tilfælde medføre, at barnet hænger fast og bliver kvalt. I stedet for halstørklæde kan man købe en...

Læs mere i Babylex

Reagensglasbefrugtning, IVF og ICSI

Reagensglasbefrugtning er en fertilitetsbehandling, som bruges hvis insemination ikke er lykkes 3 gange, hvis manden har stærkt nedsat sædkvalitet eller hvis kvinden har ødelagte æggeledere.

Det er en behandling for selve undfangelsen sker uden for kroppen - i et reagensglas.

- Man stimulerer kvindens æggestokke med en kraftig hormonbehandling, der modner op til 10-12 æg på en gang. Disse tages ud, et indgreb der foregår under under lokalbedøvelse.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Jeg bliver nødt til at skrive igen, for at fortælle, hvor glad jeg er for at du har den her hjemmeside!

Det er så fantastisk at have et sted, hvor der er en faglig person, men også utroligt omsorgsfuld, som gider at høre og svare på alle de bekymringer og tanker man har som mor. :-D

Kærlig hilsen
Camilla, snart mor til to