Brev:
Søvn & problemer med morgenflasken
18. februar 2018
Alder:
7 mdr.
Søvn & problemer med morgenflasken
Hej igen Helen.
Tak igen for dine svar på mine tidligere breve. Jeg skriver nu fordi vi er stødt på problemer med dagsrytmen.
Oprids:
- Lille pige fyldte 7 måneder d 10 februar
- Født ved planlagt og ukompliceret kejsersnit 1 uge for tidligt, da hun vendte forkert
- Sund og normalvægtig, ligger på 75% percentilen
- Får MME på flaske og har aldrig kendt andet (jeg fravalgte amning)
- Bruger sut (stadig afhængig af den for søvn)
- Meget bestemt omkring hvad hun vil og ikke (!) vil
- Stadig ingen tænder
- Kan krybe i høj fart (siden 6 måneder) og kan nu næsten også kravle, kommer nemt fra liggende til siddende, sidder sikkert, trækker sig selv op af alt så hun sidder på knæ og vil gerne op og stå men kan endnu ikke
Dagsplan:
06:00 flaske (her må vi ofte vække hende da hun sover) og sover videre
08:30 grød, frugt, vand
10:00 lur 45min/1 time
11:30 mos kød/fisk, grøntsager/brød i hånden, vand
13:30 flaske & middagslur 1,5-2t (vågner ofte efter 45 min men hvis man er hurtigt og giver hende sutten sover hun videre)
16:30 mos kød/fisk, grøntsager/brød i hånden, vand
18:00 havregrød, frugt, vand
19:30 flaske og puttes til natten
23:00 drømmemåltid
Hovedenden i hendes seng er eleveret så hun får flaskerne der. Morgenmåltidet ender dog ofte med vi tager hende op, da hun vågner meget op og hun derefter sover videre i vores seng (efter en hel del overtalelse)
Problemet de seneste tre-fire dage er, at det har været rigtig svært at overtale hende til at sove videre efter hendes første flaske om morgenen. Når det lykkes er det kun fordi, alt det, vi prøver at vænne hende fra, er i brug (pakke hende i dynen, gå med hende, hoppe med hende når hun brokker sig, sutten..). Og så er hun tilmed ikke særlig sulten, hun kan maks lokkes til at spise 80ml. Hun vågner ikke af sig selv kl 6 - vi sætter et ur.
Hvad er dine tanker? Skal vi lade hende sove til hun vågner om morgenen (og hvad sker der så med dagsrytmen) eller skal vi sætte uret til kl 5 i stedet? Vi har forsøgt at give hende flasken som et drømmemåltid, men det vågner hun også helt op af. Når hun er vågen på dette tidspunkt, er det tydeligt på hendes humør, at hun trænger til at sove. Hun er overgearet og bliver hurtig utilfreds.
Tak igen!